Google Ads gir deg flere muligheter enn bare søkeannonsering. Du kan i tillegg til søk og shoppingannonser også annonsere via display (bannerannonsering) og video i Google Ads. Annonserer man for eksempel med display vil annonsene bli vist i hele Googles nettverk. Annonsene vises på flere av de største norske nettsidene som for eksempel Dagbladet og TV2 for å nevne noen. Du velger selv hvilket geografisk område du vil rette annonsene mot, og ikke minst målgruppe. Man kan for eksempel via Google Ads annonsere mot familier i Askim og Eidsberg, samt velge både periode og budsjett selv. Du setter også selv hvilken pris du er villig til å betale. Setter du derimot for lav pris er sannsynligheten stor for at annonsene ikke blir vist.
En fordel med denne måten å annonsere på er at prisen blir langt lavere enn om man annonserer på et enkelt nettsted. Med Google Ads er prisen ofte hele 3-5 ganger lavere enn hva du må betale dersom du booker en annonse direkte på et nettsted. Og om det ikke er nok så kan man målrette kampanjene med for eksempel egne data basert på egen nettside. For eksempel kan man målrette mot de som har besøkt nettstedet ditt (remarketing), eller de som har besøkt et bestemt sted på nettsiden din (for eksempel et bestemt produkt). Dermed kan man også lage annonser som er spisset mot nettopp dette (rett produkt til rett person).
Skal man derimot rette seg mot nye kunder som ikke har besøkt nettstedet ditt kan du målrette mot personer som ligner på brukerne på ditt eget nettsted, eller du kan bruke Google sin innsikt og målrette mot de målgruppene Google foreslår basert på dataene fra din egen Google Analytics (dine egne brukerdata).
I tillegg til at Google Ads har lav pris og gode målrettingsmuligheter kan man også bestemme selv om man vil betale for visninger (CPM) eller klikk (CPC). Hva som er riktig å velge vil være avhengig av målet med kampanjen. Betaler man for visninger blir ofte klikkene dyre og visningene billige. Du får vist annonsen din til mange mennesker med lav visningspris. Betaler du for klikkene vil annonsen bli vist til færre mennesker, men du får flere klikk for pengene.
Lurer du på hvordan din bedrift kan benytte Google Ads på mest mulig effektiv måte? Ta kontakt for en uforpliktende prat.