Søkemotoroptimalisering betyr at man benytter seg av ulike metoder for å få bedre synlighet i søkemotorene. Google er uten tvil kongen av søk og utrolig viktig ettersom de fleste kjøp starter med at man foretar seg et søk først.
Det er viktig å være klar over at Google ønsker å gi de som søker gode resultater slik at Google blir værende i sin posisjon som den foretrukne søkemotoren. Det innebærer at det er flere faktorer som spiller inn når man ønsker å lage en nettside som scorer bra i søkeresultatene. Nettsiden må for eksempel være responsiv slik at den fungerer optimalt på alle enheter (PC, nettbrett og telefon). Og husk at vi alle forventer at det går raskt på nettet. En side som laster sakte vil ikke bli prioritert av Google. Derfor tilbyr blant annet SemTrade lynraske servere som er tilpasset Googles krav.
God søkemotoroptimalisering innebærer også at man gjennomfører en søkeordsanalyse i forkant. Du må vite hva du skal optimalisere mot. Her er det viktig å huske å at det ikke er hva du tror folk søker på som er viktig, men finne nettopp det de søker etter. Det hjelper lite å optimalisere siden sin mot løpesko dersom folk flest søker etter joggesko.
Selve innholdet er også viktig da du må sørge for at innholdet faktisk er relevant for de søkene som gjøres. Videre er det viktig med internlenking for å bevare brukerne på siden, og dersom innholdet ditt er så bra at andre linker til deg vil Google se på det som gode referanser som beviser at innholdet ditt er godt.
Husk at du skriver til mennesker, men glem ikke maskinene.
Kort fortalt krever god søkemotoroptimalisering flere fagområder ettersom det kreves både gode tekstforfattere, analyse og teknisk kompetanse. Derfor samarbeider SemTrade med flere aktører som kan benyttes ved behov.
Vil du vite mer om søkemotoroptimalisering? Ta kontakt så ser vi på mulighetene sammen!