Søkeordsannonsering (AdWords)

Søkeordsannonsering (AdWords) i Google er kjent for å fungere særdeles bra. Det er definitivt ikke så rart ettersom ca. 85% av alle produktsøk starter hos Google. Søkeordsannonsering (SEM) er derfor noe de fleste bør vurdere. For hva er vel viktigere enn å være synlig når noen skal ha nettopp det du tilbyr?

Det er der søkeordsannonsering (AdWords) har sin store styrke. Det handler om å være der når noen trenger produktet/ tjenesten du tilbyr. Søkeordsannonsering bidrar på mange måter med å dekke det grunnleggende. Du er der for å dekke et behov som allerede eksisterer. Når dette behovet er dekket kan man tenke på å rette annonseringen sin mer utover.

Søkeordsannonsering Adwords
AdWords

God søkeordsannonsering innebærer veldig mye. Google AdWords er riktignok automatisert med en imponerende egenlæring, men heldigvis fungerer søkeordsannonsering fortsatt best i samspill med menneskelig kompetanse. En god søkekampanje innebærer først og fremst at man forstår kjøpsprosessen og den digitale adferden til kundene. Hvordan man legger opp en kampanje med AdWords bør derfor ta hensyn til bestillingsprosessen. Det er mange produkter/ tjenester der det er naturlig at man må ha informasjon før man eventuelt gjennomfører et kjøp eller en henvendelse. I selve søkekampanjen er det også mye man kan gjøre. En god søkeordskampanje har for eksempel flere annonser slik at man kan optimalisere etter hva som gir best mulig resultat.

Negative søkeord i søkeordsannonsering

Negative søkeord er også viktig i søkeordsannonsering. Dette er ord der du ikke vil at annonsen skal vises. For eksempel dersom du selger ullklær så ønsker du ikke at annonsen din skal vises når noen søker etter «metervare ull». Legger du inn metervare som negativt søkeord vil du ikke vise annonsen din når noen søker etter dette. Dermed bruker du heller ikke penger på at noen skal klikke på annonsen din på feil grunnlag. Hva som bør legges inn som negative søkeord kan man se via søketermrapportene.

Det er videre lurt å ha relevante søkeord, og det er viktig å være klar over at flest mulig søkeord ikke betyr en bedre kampanje. Du vil ha flest mulige relevante treff på din nettside fremfor masse trafikk der brukerne forlater siden din med en gang. Dette kan man se i Google Analytics, og det er derfor viktig at søkekampanjen er linket opp med Analytics.