Google Analytics er et analyseverktøy som måler trafikken på nettsiden din. Her kan du se hvor mange som er inne på nettsiden din, hvordan de kom seg inn på siden og hvor lenge de er der for å nevne noe. Google Analytics er gratis, men det er ikke unormalt at det tilkommer en kostnad i forbindelse med opprettelsen av Google Analytics dersom du benytter ekstern hjelp til dette.
Hvis du ikke vet hvor mange som faktisk er inne på nettsiden din eller hva de gjør der så vet du heller ikke om annonsekronene du bruker digitalt gir deg en avkastning. Det er flere tall man kan se på i Google Analytics for å få innsikt i trafikken på nettsiden din. Her er noen av de grunnleggende tallene:
Spørsmålet er dermed; hva sier disse tallene i Google Analytics oss? La oss ta et eksempel: Du kjøper søkeord i Google Ads og ser at du i perioden har fått inn 100 brukere fra Google Ads på nettsiden din. Fluktfrekvensen er 80%, gjennomsnittlig øktvarighet er 15 sekunder, sider pr. økt er 1,1. Her kan man enkelt se at man tiltrekker seg feil brukere ettersom 80% forsvinner igjen med en gang, og tiden brukt er svært lav. Har man koplet Google Analytics opp med Google Ads kan man gå inn på hvert enkelt søkeord og se om noen skiller seg ut. Du kan for eksempel se at 1 søkeord gir vesentlig dårligere trafikk enn resten. Dermed har Google Analytics hjulpet deg med å se at søkeordet du benytter ikke er riktig og du kan gjøre en endring basert på dette.
Google Analytics måler ikke bare trafikk fra Google, men også all øvrig trafikk. Har du nettbutikk kan du for eksempel se hvor mye du selger, men enda viktigere; hvor salgene kommer fra. Her kan du se hvor mye som er solgt der brukerne går direkte inn på nettsiden din, hvor mye som kommer fra sosiale medier, søkeord i Google etc. Har du en søkekampanje kan du enkelt se hvor mye du har brukt og solgt i perioden. På denne måten har man en god oversikt over hvilken avkastning markedsføringen gir. Dersom man ikke har nettbutikk kan man sette andre parametere som målingspunkt. For eksempel hvor mange som har tatt kontakt via skjema, gått inn på «kontakt oss», e-postlenker også videre. Google Analytics gir deg uansett kunnskap om dine kunder og markedsaktiviteter, noe som er helt relevant for å vite om markedsføringen gir avkastning. Det er ikke noe å vente med.